Als je de reclames moet geloven dan vind je op elke hoek van de straat vrolijke blije gezinnen. Geen huilbaby’s, geen gebroken nachten en al helemaal geen miskraam. Nee, in de reclames zie je alleen maar blije lachende baby’s, uitgeruste moeders die hun kindje trots omhoog houden of die vader die heel relaxed met een kopje thee de slaapkamer van zijn kindje binnen kijkt en zegt: “Hé, ben je alweer wakker?”
Het mooie beeld.
Het perfecte plaatje
De ideale wereld.
Dat is wat wij te zien krijgen in een reclame. In de wereld van reclame bestaat verdriet, pijn en gemis van een kindje niet. Logisch, want dat verkoopt niet. Toen ik mijn kindjes had verloren gingen mijn nekharen overeind staan van deze schijnheilige reclames. Ik kon er niet naar kijken zonder boos, gefrustreerd of in de tranen weg te klikken. Het stuitte mij zo tegen de borst. Want in een echte wereld krijgen we allemaal te maken met verlies van een ouder, het stukgaan van een relatie of het verdriet van een vroegtijdige miskraam.
En dat laatste: daar weten jij en ik helaas alles van. Wij horen helaas tot die grote groep vrouwen in Nederland die te maken heeft gehad met een miskraam. Onze roze wolk is in een klap veranderd naar een donkere wolk. Er is geen enkele reclame die ons vertelt wat hiervoor hét wondermiddel is.
En weet je: dat hoeft ook niet.
Het leven is geen marketingcampagne.
Was het maar zo.
Als mijn leven een reclamespot was, zou ik zélf degene zijn die aan het einde alsnog een positieve zwangerschapstest liet zien. Maar het leven is geen reclame. Ja, ik leerde leven met het gemis. Én ik kraakte de code waarmee andere vrouwen een herkansing krijgen op een gezonde zwangerschap. Maar voor mijzelf kwam die kennis niet meer op tijd.
Voor jou wel!
Dit is dan ook geen reclame, maar een oprechte uitnodiging: boek een half uurtje in mijn agenda om met me te sparren. Ik help je graag om een oplossing te vinden voor jouw verwerking van je miskraam en een kans op een gezonde volgende zwangerschap.
Veel liefs Marina